וינטאג' תעשייתי

כיצד מתכננים משרדים לארגון שבו חלק מהעובדים מגיעים מדי יום ואחרים – רק לעתים רחוקות? זהו האתגר שעמד בפני מעצבת הפנים ענת מאזין אסייג. עיצוב פנים: ענת מאזין אסייג | צילום: רוני איז'ק

itworks, הבינה שהעמותה גדלה וצריכה להחליף משרדים, היא פנתה אל מעצבת הפנים ענת מאזין אסייג. 
כבר בפגישה הראשונה החלו השתיים לאפיין את הדרישות למשרד החדש. בדרך הבינו שהן מתחברות לסגנונות זהים ויפעת שלחה את ענת להתחיל במלאכת התכנון. 
המשרד החדש של העמותה ממוקם באזור התעשייה החדש של נתניה. "העמותה עושה חיל בתחום החברתי ופותחת הזדמנויות עבודה והשמה בתחום ההיי-טק והטכנולוגיה לאזורי הפריפריה והמגזרים החלשים (חרדים, ערבים ומוגבלים)", מספרת ענת.
שטח המשרד הוא 200 מ"ר והוא מאכלס 33 עובדים, כאשר רובם עובדי שטח. לכן, בעת התכנון היה צורך  להתחשב בעובדים שהמשרד עבורם הוא מקום קבע ובאלה אשר מגיעים לעיתים רחוקות. המשרד חולק לארבעה חדרים פרטיים, עמדת קבלה ושאר השטח תוכנן כ-Open Space. מכיוון שמדובר בעמותה ללא מטרות רווח, תקציב השיפוץ והעיצוב היה מאוד מהודק והוחלט להשתמש במפרט הסטנדרט שנתנה חברת הניהול בכל הקשור לחומרי הגמר כגון תאורה, ריצוף ומטבחון ולהשקיע יותר בריהוט ובסטיילינג.

בעלת המשרד רצתה לתת למשרד מראה צנוע ולא מנקר עיניים, ויחד עם זאת לתת אווירה צעירה, נגישה וביתית. 
הסגנון העיצובי שנבחר למשרד הוא וינטאג' בשילוב תעשייתי. זהו גם השילוב המנצח בעיני המעצבת. וכך, במשך כמה ימים נבחרו בקפידה ארונות ושידות בשוק הפשפשים שישמשו לציוד המשרדי והניירת בחדרים שבהם עובדים אנשי הצוות הקבועים, ולאזורים הפתוחים נבחרו ארוניות "לוקרים" ממתכת בעלי כמה תאים היכולים לשמש מספר עובדים. 
הריצוף שנבחר למשרד הוא פרקט למינציה ניטרלי וכהה ולאזור המטבח נבחר ריצוף אפור.
בכל חדר נצבע קיר אחד בשחור. קירות אלה משמשים כלוחות כתיבה למטרות סיעור מוחות, ולנושאים היום-יומיים ומחזקים את המראה התעשייתי.
 

הריהוט שנבחר לעמדות העובדים מינימליסטי בגימור פורמייקה שחורה של חברת Rack and Tack וארוניות שחורות פשוטות מאיקאה. שולחן חדר הישיבות באורך של 3.5 מטר והוא חופה בשתי פלטות פורמייקה דמוי אספלט עם חיבור נסתר באמצע. "היה חשוב לבעלת המשרד להשתמש בחומרים ממוחזרים ולכן היה שימוש מגוון בלוחות עץ ממוחזרים (OSB), גם לחיפוי עמדת הקבלה, גם כמחיצות בין העמדות באזור ה-Open Space וגם בנישה גדולה שמשמשת לאזור סלוני שבו יש פינת המתנה. לוחות אלה מוסיפים צבע ועניין בחלל ומאפשרים תליה לא מחייבת באמצעות נעצים, כמו לוח מודעות".
אזור הכניסה למשרד הוא האזור הראשון שאותו רואים כשנכנסים למשרד, ונוספו אליו אלמנטים אשר מחזקים את האווירה הביתית. נקנה עבורו שטיח בסגנון גובלן פרחים יד שניה משוק הפשפשים. בשטיח חוזרת הצבעוניות הכללית של המשרד – הרקע השחור עם נגיעות צבעוניות של אדום, ירוק ושמנת.

בנוסף, נקנו תמונות דומות שנתלו באזור זה והקיר המרכזי נצבע בצבע ערבה בהיר של חברת טמבור.
אחרי שחוצים את הכניסה למשרד מגיעים אל המטבחון שממנו אף אחד לא רוצה לצאת. המטבחון עוצב בסגנון בית קפה ביסטרו ובו שני שולחנות קפה עגולים וכסאות תואמים. גם במטבחון הנגרות מאוד פשוטה. מלבד ארונות פורמייקה שחורים, נבנה במיוחד בשבילו ארון עליון מסנדוויץ' חשוף בשילוב רשת בניה. אלמנט נגרות זה חוזר גם בארונות משרדיים נוספים ואף בחלק מהמשרדים כשולחנות. כחלק מבניין משרדי סטנדרטי היה חשוב לעמוד בתקנים שאחד מהם יכול היה להגביל את העיצוב - חובה להשאיר את גלגלון כיבוי האש באזור הכניסה למשרד ונגיש. לכן, החליטה המעצבת לשלב אותו כחלק מהעיצוב: הנישה שבה הוא נמצא נותרה פתוחה ללא ארון ונצבעה בצבע השחור והגלגלון עצמו קיבל מקום של כבוד בתוכה. כדי לחזק את הפינה נוספו מעליו מדפים שחורים ועליהם הונחה קופסת עזרה ראשונה אדומה תואמת.

"אהבתה של בעלת המשרד לאמנות עכשווית ויוצרים ישראלים ניכרת ברחבי המשרד - הן על הקירות והן בפרטי הריהוט המשלים. הדפסים ומסיכות צבעוניות, מראת נוצות וקולבים מעוצבים מקשטים את הקירות", אומרת ענת. "תכנון המשרד ועיצובו היו עבורי מאוד מרגשים בתור חובבת סגנון תעשייתי. אני אוהבת את כל הפרויקטים שלי. אך לפרויקט הזה יש פינה חמה בליבי". 

בכל חדר נצבע קיר אחד בשחור. קירות אלה משמשים כלוחות כתיבה למטרות סיעור מוחות, ולנושאים היום-יומיים ומחזקים את המראה התעשייתי