כפרי עם 
נגיעות עכשוויות

המוטיב הטבעי חוזר בכל חלל בבית זה, מחמם את האווירה ומהווה אלמנט חדשני. סיפורו של בית שממזג ניחוח כפרי עם נגיעות תעשייתיות

עיצוב פנים, תכנון ואדריכלות: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית

ברחוב שקט באחת מערי השרון, באווירה כפרית - למרות המיקום העירוני שלו – ממוקם בית זה, היוצר מחווה לסגנון הכפרי. זאת לצד קריצות עכשוויות.


הדיירים הם זוג קרייריסטים, הורים לשלוש בנות בגיל העשרה, שרכשו את המגרש, שגודלו 750 מ"ר, ועליו בנו את ביתם, בשטח של 250 מ"ר.
"הם נתנו לנו יד חופשית לתהליך התכנון והעיצוב, זרמו והסכימו לרעיונות", מספרות שרה ונירית פרנקל. "הם גילו פתיחות לחומרים ולרעיונות. הסגנון התעשייתי שניכר בבית, נולד עם הזמן. התחלנו עם בית כפרי, ולאורך התהליך נוצרו עוד נגיעות תעשייתיות, שהטיבו עם המראה של הבית". 

כאן, החוץ הוכנס פנימה באמצעות ויטרינות גדולות שבולטות כמעט בכל חלל. מי שנכנס לבית, מיד  מרגיש את הגינה. עושה רושם שהיא עוד חלל בבית, שהיא חלק בלתי נפרד ממנו. 


פלטת הצבעים היא אפורים מבחוץ, כאשר בפנים ישנן נגיעות מינימליות. בתוך הבית ישנה שבירה רבה של אלמנטים חמים, שמאוד מנוגדים לאפרוריות הזו. כך למשל, תקרת העץ החמימה, הפרקט שמלווה אותנו בכל הבית, העץ הממוחזר שעוטף, לצד טקסטורות כמו הבריקים, שפע טקסטיל, בהם השטיחים שמגדירים חללים ומספקים אמירה עיצובית. 

"בקומת הקרקע, היה מאוד חשוב שמרגע הכניסה לבית נצפה בגינה ובבריכה. הדבר נעשה בין השאר הודות לוויטרינה עצומה. החלל מחולק לשני אגפים: צד שמאל הוא למעשה יחידת ההורים, עם גישה חיצונית, וגם כאן נעשה שימוש רב בטקסטורות. מצד ימין ישנו המטבח הפתוח, שמקבל דגש ניכר. "מבחינתנו, הוא הרהיט הדומיננטי בבית ולעומתו פינת המשפחה מוצנעת, כי שם אנחנו רוצים למקם כרבוליות ועוד, בדרך יותר א-פורמאלית". 


הסלון ממוקם באופן ספייס של פינת האוכל. הוא נהנה מהחוץ וממוקם בין שתי ויטרינות. הסלון מתהדר בעיצוב בוהמייני, אולם בהינף יד הוא יכול להפוך לקלאסי ואלמותי, אם מסירים את האבזור והאקססוריז, ובכך ניתן להפוך אותו לסלון ניטראלי. וכאן נכנס האני מאמין של המתכננות: "בית טוב הוא עם בסיס ניטראלי, כאשר האימפקט מגיע מהאבזורים, שאותם קל לשנות". 

במטבח, למול השחור-לבן שהוא אלמותי, קלאסי ומרשים, נכנס העץ בצורת כסאות, בוצ'ר, מדפים, כלי אבזור, ונגיעות של זהב ופליז 

כאן גם נעשה שימוש בשתי תמונות עצומות בגודלן, או בעצם שתי קערות שממוסגרות. הגודל העצום ממלא את החלל העצום, ובכך נבלע חוסר האינטימיות של החלל הגבוה.
הקמין יוצר הפרדה בין המטבח ופינת האוכל לפינת המשפחה. הוא פתוח לשלושת החללים, ובו זמנית גם תוחם כל אחד מהם. הקמין עצמו ממוקם על קיר עטוף בעץ ממוחזר, שהוא נקודת המרכוז בבית. הוא אלמנט עיצובי ופיסולי ומפאת החלל הגבוה, הוא מחמם את האווירה תרתי משמע, ומייצר תחושה אינטימית. 


המוטיב הטבעי חוזר בכל חלל, מחמם את האווירה ומהווה אלמנט חדשני. בין היתר, משובצים במרחב מחצלת טבעית, מנורות קש, עץ ממוחזר, פרקט, תקרת עץ, צבעים טבעיים החוזרים בטקסטורות שונות. 


המטבח יחסית גדול ומכיל מקומות אחסון רבים, כולל מזווה. "למול השחור-לבן שהוא אלמותי, קלאסי ומרשים, נכנס העץ בצורת כסאות, בוצ'ר, מדפים, כלי אבזור, ונגיעות של זהב ופליז בידיות, מנורות, כיתוב על גבי דלת הזכוכית – מה ששובר את הקרירות של השחור לבן. כאשר השחור בא לידי ביטוי בקיר הגבוה ובאי, והלבן מופיע ביחידות הנמוכות ובמשטח האי. הניגודיות הקרירה נשברת על ידי המוטיבים האחרים של העץ והזהב. זהו מטבח בסגנון יותר כפרי, עם קריצה תעשייתית בזכות המסילות, הברזל של החלון וגופי התאורה. יש לציין כי המטבח עוצב בהתאמה אישית במלואו, עד לרמת הידיות".

בסוויטת ההורים, כל החדר מולבש בהרבה מאוד טקסטורות, בריקים, הברשה בתקרה, שפע טקסטיל בהדום, כיסויי מיטה, כריות, וגם כאן אפשר לראות שהמיטה עשויה פשתן והצבעים ניטרליים. הנגיעות הכחולות נבחרו על מנת להתכתב עם הבריכה, ונגיעות של ורוד עתיק עד אדום מופיעות בנקודות כמו שטיח, תפרים, גדילים ועוד. 


"אלו נבחרו כי הן מתכתבות נפלא עם הכחול וגם חיפשנו משהו שיהווה קריצה יותר בינלאומית, יותר בוהמיינית". גם כאן, אפשר להוריד אלמנטים ולשנות בקלות את סגנון חדר השינה. 
מחדר השינה ישנה יציאה החוצה מצד אחד, ומצד שני ישנו מעבר דרך חדר הארונות לכיוון האמבטיה. כך שבעצם חדר הרחצה, חדר הארונות וחדר השינה הם חלל אחד גדול ומרווח.
בחדר רחצה הורים – דווקא המבט היומיומי הוא לגינה ולא למראה, כמקובל. 


האסלה יוצאת מתוך ארון ולא מתוך קיר, וארון הנגרות עוצב בהתאמה אישית, בגוון אפור בהיר. וגם כאן קיימת ניגודיות בין השחור התעשייתי בחלונות, בברזים ובאבזורים, למול נגיעות הזהב במראה, במנורות ועל גבי הארון. שוב, מיזוג הרמוני בין התעשייתי לכפרי.

"בשירותי האורחים, לקחנו את העיצוב יותר לכיוון התעשייתי. עשינו שימוש בחיפוי קיר מבטון, מידוף שכולו עשוי ברזל ורשתות ברזל, משטח הכיור עשוי עץ גס ומגורד. 
גם הברזים שאולים מהעולם התעשייתי, וריככנו את החלל באמצעות תמונה, שטיח עם נגיעות אדומות, ושילובי שחור ועץ". 


כאמור, חלל החוץ הפך להיות כמו חדר נוסף. "גם אותו חילקנו לאזורים: ישיבת לאונץ' נינוחה, ישיבה לפינת קפה של בוקר על גבי שולחן וכסאות, למרגלות הבריכה מיטות שיזוף, כאשר את כל המרחבים מלווים החומרים הטבעיים כגון קש וראטן".

שרה_ונירית_פרנקל,_צלם_איתי_בנית_(53)