היהלום שבכתר:

שיפוצים בתקופת קורונה

היא עוד לא פסה מן העולם, אבל גרמה לחשבון נפש כללי אצל הלקוח הישראלי. במרכז התובנות החשובות: יצירת בית עוטף ומעוצב שיתאים לכל תרחיש, ויזמין לשהות ממושכת, עם סגר או בלי. ואיך השיפוצים עוזרים לשקם את ההריסות שזרע הנגיף, למגר את הדיכאון ולהתאהב בבית מחדש?

עיצוב קרן גנס, אדר' ברוריה שקד אוקון, צילום אסף פינצ'וק
מעצבת שלומית גליקס, בוגרת סטודיו ברברה ברזין, צלם איתי בנית 

תקופה של סגר היא משהו שהדור שלנו לא ממש הורגל בה. בילוי ממושך במטבח, בילוי עם כל בני המשפחה בכל רגע נתון במטראז' ממוצע ומטה, גרם לרובנו להעריך את החופש, את השגרה המשעממת ואת הפרטיות שנעלמה כמו הפנים שלנו מאחורי מסיכה. תובנה מרכזית שאולי תרמה לדיכאון שבהישארות בבית היא העובדה שכמו רבים, בחרנו לעצב את הבית מבלי לחשוב על הצרכים שלנו, באופן שיותר תואם את קטלוג איקאה או אלמנטים מחלון ראווה.

המספרים מדברים בעד עצמם: עלייה בביקוש לשיפוצים, בתקופה שממילא נחשבת עמוסה מהרגיל. "התקופה שבין פסח לראש השנה נחשבת לעמוסה ביותר בתחום השיפוצים", אומר גיא אהרונוביץ, בעל חברה לניהול וביצוע פרויקטים. "בזמן החופש הגדול רבים נאלצים לצאת לחופש, המשרדים לא עובדים, הרבה מעתיקים את מגוריהם בהתאם למסגרות של הילדים וחלה עליה חדה באופן כללי בביקוש לשדרוגים ולמעברי דירה", הוא מוסיף.

עיצוב קרן גנס, אדר' ברוריה שקד אוקון, צילום אסף פינצ'וק

תכנון בריכה: חברת פלגים - אדריכל ישראל כפיר, צלמת: יהודית מגר

"בפסח השנה היינו בבעיה קשה. אנשים היו בחוסר ודאות ולא ידעו מה צופן העתיד. בעקבות הסגר השתנתה הנדסה האנוש, מי שנאלץ לבלות זמן ממושך במרחב הפרטי שם לב למה חסר ומה לא מתאים. עלה הביקוש לחדרי עבודה, לדוגמה. הצורך לעבוד מהבית, לבצע שיחות זום או סקייפ, הצורך בשקט, בפרטיות. לעומת אילוצים כמו בעיות אקוסטיקה, שכנים, ילדים בבית. המטבח שעבד שעות נוספות גם אצל משפחות שהיו מורגלות להזמין אוכל או לאכול בחוץ. כל אלה קיבלו דגש גדול במסגרת המצב הקיים", הוא מחדד.

עובדה נוספת, משמחת מעט בתקופה כה קשה, היא שההוצאות המשפחתיות פחתו. אנשים חסכו אלפי שקלים על קניות ספונטניות ולא נחוצות, על חופשות משפחתיות, על טיסות, ואהרונוביץ מאמין שזה גרם להם לרצות להשקיע בעצמם. "ההשקעה ניכרת בחדרי העבודה בבית, במטבחים, בתקשורת ובסביבת העבודה בעיקר", הוא אומר.

המעצב יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

קבלן: גיא אהרונוביץ, צלם: איתי בנית - מקום ייעודי לעבודה מהבית

בעקבות הסגר השתנתה הנדסה האנוש, מי שנאלץ לבלות זמן ממושך במרחב הפרטי שם לב למה חסר ומה לא מתאים. כך עלה הביקוש לחדרי עבודה, לדוגמה

אז איך דואגים לבחור באיש מקצוע טוב? לא לאבד את הכסף באותה קלות שאיבדו אנשים שקנו כרטיסי טיסה לחו"ל? אהרונוביץ מאמין שכמו בכל רכישה, כדאי לחקור את הנושא לעומק. כדאי לדבר עם לקוחות ולהשיג המלצות ענייניות. גם היקש הגיוני כמו כזה שקבלן שעובד עם מעצב או אדריכל, ירצה לשמור על יחסים טובים עם הלקוח העיקרי שלו, שהוא המעצב, יותר מאשר עם הלקוח המזדמן (ששוכר את שירותיו).

עוד חשוב להתרשם מפרויקטים קודמים של הקבלן, מרמת הגימור, וכמובן לדאוג לחוזה ש"מכסה" סיטואציות שונות ככל האפשר. "לא לחשוש לשאול שאלות ולא להסתפק בתשובות שסתם מניחות את הדעת ולא באמת גורמות לכם לחוש ביטחון. אמנם הנבואה ניתנה לשוטים, ואין לדעת מה ילד יום, עוד מוקדם לחשוב על ימים שבהם רק בודקים את התיק ולא חום, ולא צריך לעטות מסיכות,  אבל הדרך הטובה להתמודד עם כל אלה היא לקחת בחשבון מקדמי ביטחון ולהגן על עצמנו בחוזה. חשוב גם להבין מהקבלן שהוא יכול להתמודד עם האתגרים הללו, לדוגמה, האם הצוות שלו כולל פועלים מהשטחים, האם הנגרייה שהוא עובד איתה פועלת במתכונת התו הסגול. לוודא שהאופרציה שלו מתאימה למציאות החדשה", הוא מסביר.

עיצוב: דניאל מיכאלי, צלם: שרון צרפתי 

דבר נוסף שאהרונוביץ חושב שיסייע מאוד לקבל ביטחון, הוא כתב כמויות. "זה מסמך שעושה סדר בדברים, מאגד בתוכו את כל הפרטים שיש לבצע בפרויקט בהתאם למפרט הטכני, כולל את דרישות המפקח, המעצב, וכמובן כולל את סוגי החומרים והכמויות המדויקות – כך שאם מוסיפים או גורעים ממנו – אין מצב של חוסר וודאות, או תחושה ש'עשקו אותי'. מסמך שמעניק שקיפות ובהירות לשני הצדדים", הוא מדגיש.

יפרח בן צבי,

צילום:שי אפגין

גולת הכותרת המטבח - באדיבות בירמן דיזיין

עיצוב: ברברה ברזין, צילום: תומר בללתי

"אני אופטימית מטבעי וככזאת, אני באמת מאמינה שמשבר הקורונה רק יגביר את הדרישה למעצבי פנים. עכשיו, כשאנשים נצורים בבתים, הם מבינים יותר את הכוח המופלא שטמון בתכנון ועיצוב החלל ואני מעריכה שיותר מאי פעם הם ידעו להעריך את המקצועיות שדרושה ליצירת למרחב מגורים אפקטיבי, מכיל ועוטף ואני מאחלת שיהיה לאנשים מספיק שכל כדי להתחבר לאיש או אשת מקצוע מהמעלה הראשונה שיצרו עבורם מרחב בדיוק כזה. יתרה מכך, המצב הכלכלי יוביל רבים להתאים את הקיים לצרכים המשתנים - במקום לקנות דירה חדשה יתכננו מחדש את המרחב הביתי, פעולה שתצמצם משמעותית את העלויות" מסבירה מעצבת הפנים ברברה ברזין, בעלת בהס לעיצוב פנים.

מעצב דניאל מיכאלי, צילום: ליאור טייטלר

ניהול פרויקט: גיא אהרונוביץ, צילום: איתי בנית

סטודיו קרמיקה, צילום: יחצ חול

סטודיו קרמיקה, צילום: יחצ חול

תובנה מרכזית שאולי תרמה לדיכאון שבהישארות בבית היא העובדה שכמו רבים, בחרנו לעצב את הבית מבלי לחשוב על הצרכים שלנו, באופן שיותר תואם לקטלוג או לאלמנטים מחלון ראווה

לדברי המעצב דניאל מיכאלי, "רמת הלחץ לשיפוץ עלתה משמעותית. כמות הפניות והמתעניינים הכפילה את עצמה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אנשים רוצים בראש ובראשונה להתחדש. אגב, הרצון הזה קיים גם בקרב משפחות בעלות דירות או בתים חדשים יחסית, שבוער בהן הצורך לחדש. המפתיע הוא שמדובר גם בקהל שלא חשב לשפץ, אולם השהייה הממושכת בבית, לצד הכסף שהצטבר ככל הנראה מהחופשות שבוטלו, עשו את שלהם". עוד מסביר מיכאלי, "הצורך והרצון לשפץ לרוב מתחיל במטבח – לב הבית וממשיך עם חדרי הרחצה, ואז דבר גורר דבר, והשמיים הם הגבול. לרוב מדובר בהנדסת אנוש לא נכונה שהמשפחה חוותה ביתר שאת בתקופת ההסגר, כדוגמת מרחק לא נוח בין משטח העבודה לאי, העמדה לא נכונה של הרהיטים, ספה לא פרופורציונאלית לחלל הסלון ועוד".

שלומית לזרוביץ, מנהלת שיווק מ"סטודיו קרמיקה" מסבירה כי "אנו רואים עלייה מתמדת בזוגות ומשפחות שמגיעים אלינו כדי לשפץ ולרענן. אין ספק שזו תקופת השיפוצים, אולם התקופה המאוד מאתגרת שנחתה עלינו הופכת את השיפוצים להרבה יותר קסומים, מיוחדים וחשובים. הצורך הזה לרענן, להביא משהו אחר, מתחיל מהבית. החלל הרטוב, הוא אחד הפופולריים והחשובים בצורך הזה והרבה פעמים השינוי מתחיל בו".

ניגא שף FOR HOME צילום: מושי גיטליס

אבנר צדוק, מבעלי חברת פלגים, המתמחה בתכנון ועיצוב בריכות, מסביר כי "גם הבריכות הפכו להיות פופולריות מאוד בימים אלה. הן המפלט המשפחתי, והאישי שלנו, הדרך שלנו ליהנות כפי שאנו רוצים, ללא עננת הפחד שאוטוטו ייסגר. אז אלו שהתברכו בגינות גדולות, או גגות או מרפסות דומיננטיות, רואים בהן כעת "אוצר". כמובן שמנעד ההשקעה בבריכות הוא רחב, והשמיים הם הגבול. בכל אופן, אין ספק שזו תקופה עסוקה מאוד, יש ביקושים עצומים לבריכות ועלייה מתמדת לעומת הביקושים אשתקד". 

בריכה חברת פלגים - צילום: שי אדם

ניגא שף FOR HOME צילום: מושי גיטליס

לדברי יעל מוסקוביץ, מנהלת שיווק ומבעלי חברת ניגא שף FOR HOME , "אנו עדים להתעוררות משמעותית בכל הקשור לעיצוב, שדרוג ורענון המטבח, שגם לפני התקופה הנוכחית היה משמעותי וחשוב, ועל אחת כמה וכמה בתקופה הזו, בה המטבח פעיל במיוחד. אין ספק שהעובדה שאלו חודשי הקיץ רק מעצימה את הביקושים, שנעים החל ממוצרי חשמל מתקדמים (מדיח כלים ב-3 דקות, תנור שמנקה את עצמו ומזהה את האוכל), אבזור למטבח כמו מקררי יין וכלה כמובן בשדרוג והחלפת המטבח".

https://www.nyga-chef.co.il/

ניגא שף

http://www.studio4.co.il/

סטודיו קרמיקה

 

http://www.topaudio.co.il/

טופ אודיו


http://ga-build.co.il/

גיא אהרונוביץ


www.ellita.co.il

אליתה ליוינג


www.tapetim.co.il

גולדשטיין גלרי

https://www.plagim.co.il/

פלגים בריכות