כתבה 

לתת במה לעיצוב

אולם תרבות ואמנות ותיק שינה את פניו ומאפשר להתרפק על העבר, להצדיע ולכבד את כוכבי התיאטרון, אך מעל הכל - לאפשר סביבת עבודה הולמת ומפנקת באווירה ססגונית

עיצוב פנים: מימי נורי | צילום: ניצן הפנר

בשנת 1959, נבנה בקיבוץ יגור שבכרמל "יד למגינים" - הקמתו התקבלה עם ההחלטה באסיפת הקיבוץ, להשתמש בכספי השילומים מגרמניה לטובת אולם, שישמש להנצחת נופלי המקום בהגנה על הארץ.
המבנה שימש במהלך השנים כאולם קיבוצי להתכנסויות, הקרנת סרטים והצגת מופעים שונים. כיום הוא משמש כאולם התרבות והאמנות של המועצה האזורית זבולון, ומיועד לכאלף יושבים.   


"הלן בוטנסקי, מנהלת מחלקת התרבות, זימנה אותי - לאחר התנסות בפרויקטים משותפים - לעצב את קומת הגלריה במבנה הוותיק של אולם המופעים", מספרת מעצבת הפנים מימי נורי.
בלב הפרויקט עוצבו קירות המבטאים את ההערכה הגדולה לקריירה הבימתית של שחקני תיאטרון מוכשרים שהציגו ומציגים באולם יגור, וכאלה הרשומים בדברי הימים של התרבות הישראלית.


"המטרה העיקרית היא לתת מקום של כבוד ולספק תנאים הולמים לשחקני התיאטרון הישראלי כהוקרה על פועלם. בנוסף, היה רצון לשדרג את חוויית הבילוי במקום לאורחים המגיעים לצפות בהופעות השונות". 


ההשראה לכל אלו מקבלת ביטוי בתמונות ענק על הקירות, של שחקנים בעבר ובהווה, בשילוב כחול-לבן החוזר בחדרי השחקנים, בבחירת רהיטים, חפצים ופרטי הנגרות. היא שזורה בכל הפרטים הקטנים לפינוק מלא של המופיעים. עיצוב זה מאפשר להתרפק על העבר, להצדיע ולכבד את הכוכבים הראויים אך מעל הכל - לאפשר סביבת עבודה הולמת ומפנקת, עם אווירה ססגונית ומרשימה.

קומת הגלריה של האולם מחולקת לכמה חללים: אגף השחקנים הכולל חדרי איפור, מטבח והתכנסות, שירותים ואפילו מקלחת, וכן מעברים לעלייה לבמה, לאולם המופעים, שירותים ציבוריים לגברים ולנשים.
מסדרון השחקנים שינה את פניו. ממסדרון צר ואפלולי, הוא הפך לגולת הכותרת במרחב השחקנים. הוא הורחב, רוצף, הותקנו בו גופי תאורה בגבהים שונים, מצידו האחד נצבעו פסים בכחול לבן ובצידו המקביל הודבקו טפטים עם תמונות בגודל טבעי של שחקנים נבחרים בדיוק מול הפתחים לחדרים. כל אלה מקנים למרחב זה מראה רחב ומהודר.


כך לדוגמה, עמוס תמם מופיע כאילו נוגע בנו בעוד רגע מול אחד מחדרי השחקנים, ומזמין להיכנס לחדר עם ספת מקטיפה כחולה, פינת איפור מוארת כאילו מתוך חדר איפור הוליוודי וצמחיה רעננה. חדר דומה וכפול בגודלו, מאפשר התכנסות גדולה יותר, עם חציצה של וילון להפרדה במידת הצורך.
המטבח המשמש גם כחדר חזרות לקבוצות קטנות, מכיל ארונות צהובים כשמש הישראלית, קיר כחול וקיר מחופה בטפט צבעוני של ההצגה פולישוק, בו ששון גבאי אוחז בדגל ישראל.

 
חדרי השירותים הישנים שודרגו לחלוטין, באמצעות חלוקה, ריצוף וחיפוי קירות בטקסטורות וגוונים שונים של אפור, כיורים מעוצבים ומראות אישיות. זאת לצד תאורה ממקורות ומגופים שונים ומעוצבים ומדבקות קיר בעיצוב הומוריסטי שמעלה חיוך.
"את העלייה לאולם, סגרנו לבקשתה של הלן על-ידי דלתות עץ שעיצבתי במיוחד, כדי למנוע מעבר אורות ורעשים בזמן ההופעות. למעבר הצר בחרתי בווילון אדום כרקע לנגנית, המתנוססת על טפט מותאם להקניית אשליה של מרחב מפואר וגדול יותר. עם עיצוב כזה, ההצגה חייבת להימשך...".