פייק ניוז: גרסת המוזיאון

מוזיאון חיפה לאמנות מציג אשכול תערוכות חדש העונה לשם Fake News – Fake Truth. בין היוצרים,

מככב האמן הבריטי הנודע דמיאן הירסט

אוצרת אחראית: סבטלנה ריינגולד
אוצרות שותפות: לימור אלפרן זרד, רויטל סילברמן גרין

מושגים חדשים מציינים כיום את עיוות האמת: "אמיתיוּת" (truthiness), "פייק ניוז" (fake news) ו"עובדות אלטרנטיביות" (alternative facts). אנו חיים כיום במפנה היסטורי של "משטר פוסט־אמת", שבו הסוכנים הפוליטיים משתמשים במניפולציות מתוחכמות כדי לשלוט בדיון הציבורי. 


המפנה הרדיקלי של טשטוש גבולות בין בדיון למציאות, בעולם שנשלט על ידי פוליטיקת פוסט־אמת, עומד במוקד עניינו של אשכול התערוכות החדש המוצג בימים אלו במוזיאון חיפה לאמנות, ועונה לשם Fake News – Fake Truth.


כאן, העבודות מדגישות כי האמת עצמה הפכה להיות רק אופציה אחת מבין שלל נקודות המבט בעידן האינטרנטי, שבו ההיררכיות מתרסקות. האמנים משתמשים באסטרטגיות של רמייה ובדיה – כגון שימוש בדמויות בדויות, מעשי קונדס והתערבות במציאות באמצעות התחזות. הם מבקשים להאיר את משבר האמון בתרבות התקשורת, בעיקר בעקבות השפעת האינטרנט. 


במסגרת האשכול מוצגות גם 14 עבודות מתוך הפרויקט "אוצרות הספינה הטרופה שלא תיאמן" של האמן הבריטי הנודע דמיאן הירסט. פרויקט שאפתני זה, שהוצג לראשונה בוונציה ב-2017, מתבסס על סיפור חפירות ארכיאולוגיות של ספינה טרופה מהתקופה הרומית. היצירות מתארות דמויות מיתיות ודתיות ממגוון תרבויות עתיקות ומעלות שאלות ביחס לנושאים של אמת, אמונה וההבניה של ההיסטוריה. העבודות, המכילות זהב, כסף ואבני חן, עוסקות גם בתפיסת היוקרה בימינו. 

באשכול נכללות מספר תערוכות העוסקות בשלושה נושאים מרכזיים. כך למשל, התערוכות "Overload!" באוצרותה של רויטל סילברמן גרין, "מחווה לווידיאו Zero", ו"שיבוש מידע", עוקבות אחרי עיסוקם הביקורתי של האמנים, משנות השבעים ועד ימינו, באופנים שבהם המידע מועבר באמצעי ההפצה – מהדפוס המסורתי ושידורי הטלוויזיה ועד הרשתות החברתיות כיום. 


האמנים מצביעים על היחסיות של האמת המשודרת, שמקורה בהטיות ובאינטרסים שונים, וכן בהעדפת הדימוי המפתה, הסיפור המושך והאסתטיקה הבידורית. 
האמנים המשתתפים: ויליאם אנסטזסי, רונית ברנגה, כריסטינה דה מידל, מת'יו דיי ג'קסון, מיכאל דרוקס, קרל הנדל, צילה חסין וכרמל ברנע ברזנר ג'ונס, בלו־סימיון פיינרו, ריצ'רד סרה, אלון קדם
נושא נוסף ניצב במסגרת התערוכות "כוח, אמת ופוסט-אמת" באוצרותה של לימור אלפרן זרד ו"דונלד טראמפ: נער הפוסטר". כאן, האמנים חוקרים את הקשר בין מערכי הכוח בחברה לבין סוגיות של אמת ושקר.

 

רבים מהאמנים פועלים בדרך של התחפשות היתולית ומציגים באופן מוקצן את השקר של הגורמים בעלי הכוח, כדי לחשוף זאת באופן חריף ובולט. האמנים מבקשים לייצר מפלט מהדיכוי ולכונן עולם חלופי, כשהם עצמם וסביבתם הם המדיום לבריאה של העולם האמיתי.
האמנים המשתתפים: אוברמורגן, כרמן דוברה־המטנר, להב הלוי, ברברה ויסר, לוק טויימנס, פלסטיק ישו, ליז מג'יק לייזר, מריסה מאסטרה, יוחאי מטוס וחיים ויטלי כהן, דיימאנטס נרקביצ'יוס, סופרפלוקס, פרנסיסקו פז, ד"ר פנקס שגריר איראן בירושלים, פאולו צ'יריו, איתמר רוז.

Photographed by Prudence Cuming Associates. © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2019

Photographed by Prudence Cuming Associates. © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2019

HeHe


התערוכה "האמן האמיתי", המתפרסת על פני קומה שלמה במוזיאון, כוללת אמנים רבים ופרויקטים של אמנים יחידים. העבודות קוראות תיגר על התפיסה של "האמן האותנטי", שיש לו קול אחד יציב, ברוח התפיסה הפוסט־מודרנית שעוסקת בריבוי זהויות, בדיון, זיוף ואחיזת עיניים. 


האמן החזותי לובש דמויות, בדומה לשחקן, ומציג קולות הטרוגניים שמדגישים את חשיבות הבדיה כנגד 
מיסוד הסמכות האמנותית וקיבוע הביוגרפיה של האמן. 
האמנים המשתתפים: הנה אביתר, דב אור נר, בועז ארד, יעל ברתנא, גדעון גכטמן, יאיר גרבוז, ג'וזיאן ונונו, מיכאל חלאק, רונה יפמן, כרם נאטור, מיכל נאמן, אורי קצנשטיין, יגאל תומרקין.

אמנים המציגים פרויקט יחיד: דמיאן הירסט, אייל וייזר ורמי מימון, מירי נשרי, רועי רוזן.

לפרטים נוספים אודות התערוכה >>>