כשבית הופך לאקווריום של ירק

עצים רחבי ידיים, עצי פרי ריחניים, סמטה צרה המעוטרת בעצי זית עתיקים, גדר עץ מאפירה, מכונה חקלאית ישנה המעלה חלודה - זו הייתה האווירה שביקשה מעצבת הפנים אסתי דינור להכניס לתוך בית זה

כתבה בית בבנימינה | עיצוב פנים אסתי דינור | צילום איתי אבירן

כשראתה מעצבת הפנים אסתי דינור לראשונה את הבית בבנימינה – היא התרגשה. לא מזמן עברה לתל אביב, אך הבית הטובל בירק סבוך, החזיר את געגועיה למושבה הוותיקה. 
המיקום בסביבה הטבעית דרש התייחסות חוץ-פנים קלאסית. לכן, ההחלטה העיצובית הייתה לפתוח את הבית לגינת החורש הוותיקה בחלונות יפים, בעלי מקצב ואחידות, שייתנו את התחושה של שהייה באקווריום של ירק. בנוסף, היה רצון לפתוח את המטבח, פינת האוכל וחדר המגורים, לכדי חלל אחד, ולפנק את הבית כולו בחומרים טבעיים ובתאורה מחמיאה. וכשהבית מוסתר מעיני המתבונן בירק, גם אין צורך בווילונות או בתריסים...
לבית הפרטי הקסום הטובל בגינות ובירק, באזורה הוותיק של בנימינה, שנבנה על נחלה לפני כ-25 שנה, נדרש שיפוץ מסיבי. עצים רחבי ידיים, עצי פרי ריחניים, סמטה צרה המעוטרת בעצי זית עתיקים, גדר עץ מאפירה, מכונה חקלאית ישנה המעלה חלודה - זו הייתה האווירה שביקשה מעצבת הפנים אסתי דינור להכניס לתוך הבית.

בשיפוץ הבית הוותיק ניתנה תשומת לב רבה לחלונות המשקיפים לגינה. הם הורחבו ושופצו על מנת ליצור אחידות, סימטריה וקצב, כאשר כל האלומיניום הוחלף לפרופיל דמוי בלגי בצבע בהיר. הפרגולה בחצר החליפה את גג הרעפים הנמוך שקירה אותה, כדי לאפשר כניסת אור. 


המטבח, שהורחב ונפתח לסלון, הופרד מאזור הכניסה באמצעות אי, אשר נבנה בנגרות בהזמנה אישית, המשלבת עץ אלון בהיר עם משטחי עבודה באבן שחורה. קומת הקרקע והמדרגות רוצפו באבן חלילה, וקומת המגורים בפרקט אלון. השטח הכלוא מתחת למדרגות נפרץ בניסור בבטון, ונוצל לארון אחסון ענק. חדרי השירותים חופו מחדש בקרמיקה ייחודית ובשליכט צבעוני.

 
הצבעוניות בפלטת צבעים סתווית (תכלת, כתום, אוקר וכחול נייבי) משתלבת נפלא עם הירוק בחוץ.  התאורה בחלל המרכזי תוכננה ב-Uplight בפסי לד רציפים מקרניזי גבס בקירות, ובנוסף, שלושת גופי התאורה הגדולים והמרשימים מפורניר, נותנים את הקצב של חלוקת החלל בקומה.

בתהליך התכנון והעיצוב, הושם דגש רב על קומת האירוח, הכוללת ממ"ד, שירותי אורחים, מטבח, מזווה, סלון ופינת אוכל. 

המבנה משנות התשעים כלל מספר אלמנטים מיושנים שהיה צורך לחדש, כולל פתיחת החלל בין המטבח, פינת האוכל וחדר המגורים, והפיכתו ברוח עכשווית לחלל אחד. על כן הוחלט להרוס את המזווה שהפריד בין החללים, ואת המסדרון מימין לכניסה המוביל לממ"ד ולכניסת השירות.

קיר המסדרון היה החלל שמתחת למדרגות המובילות לקומת המגורים, אשר כמעט ולא נוצל עקב הגישה הבעייתית והצרה. לכן הוחלט לנסר בבטון כדי לפתוח את החלל ולשלב בתוכו ארון ענק, המכיל את כל מה שיש לאחסן בבית. כך התפנה הממ"ד מכל מה שהכיל קודם, והפך לחדר המשחקים של הילדים. 
חלל הבית כולו אינו גבוה במיוחד, וכעת משנפתח הדבר הורגש אף יותר. לכן, כדי ליצור תחושת מרחב, היה צורך למשוך את המבט החוצה, אל הגינה הירוקה והוותיקה. הבית המקורי כלל "גיבוב" של חלונות השונים באופיים, בצבעם ובגבהם, וחלקם נשאו קשתות בחלקם העליון, ברוח שנות התשעים. ההחלטה לאחד את החלונות בגובה ובנראות, ולסוגרם בפרופיל אלומיניום דמוי בלגי דק ואלגנטי, עשתה את רוב העבודה.

הצבעוניות שנבחרה גם לפנים וגם לחוץ, נוגעת לטבע המקומי בעונות השנה השונות, בדגש על כחול וצהוב.
את הירוק וצבעי הפריחה מקבל הבית דרך החלונות

התקרה הנמוכה טופלה בשפכטל אמריקאי, כדי שתקבל מראה חלק ותחזיר את האור שהוקרן עליה במנורות Uplight, כמו קופסת אור מרחפת, המספקת אשליה של תקרה גבוהה.

הצבעוניות שנבחרה גם לפנים וגם לחוץ, נוגעת לטבע המקומי בעונות השנה השונות, בדגש על כחול וצהוב. את הירוק וצבעי הפריחה מקבל הבית דרך החלונות. קיר צהוב-אוקר מקבל את פני הנכנסים הביתה ונצפה מהמטבח, ואותו צהוב "מטפס" גם לקומה השנייה בחדר המדרגות. 


קומת החדרים כוללת חדר הורים עם מקלחת צמודה וחדר ארונות, שני חדרי ילדים וחדר עבודה.  חדר הילדים תוכנן למגורי שני ילדים, וקירותיו עוטרו בציורי ג'ונגל, כדי להפעיל את עולמות הדמיון. כמו כן, הוחלפו ושודרגו הדלתות, כולל דלת הכניסה מעץ מלא המרשימה בנוכחותה, והקומה כולה חופתה בפרקט עץ.