אדריכלית שגית חקלאי, מורשית נגישות, צילום: שי אפשטיין

בית האפשרויות

תקופת הקורונה כלאה את כולנו בסיר לחץ מבעבע, והבית ששימש אותנו למשך חלק מהיום, הופך להיות המקום הקבוע והבלעדי של כלל בני הבית. כיצד תהפכו אותו לחלל מכיל ומולטי-פונקציונלי, לכזה שיפחית את הלחץ ואת העימותים, וישרת את כולם? לגזור ולשמור לסגר הקרוב

אדריכלית שגית חקלאי, צילום: אורן קאן

שגית חקלאי, בוגרת לימודי ארכיטקטורה בניו יורק, מומחית לנגישות המבנה והשירות, ובעלת משרד אדריכלות בשם ARCHABILITY, משלבת בייעוץ שלה פתרונות אסתטיים שמגשרים בין עולם העיצוב לצרכים השונים של אנשים עם מוגבלות. חקלאי מתכננת סביבות עבודה וחיים שמגשרות על פערים ועל מגבלות שונות, בכללן גם הבית, שמשנה את ייעודו בתקופת משבר הקורונה.

ביתנו מבצרנו, זה שמשמש לנו מקלט ומקום מפלט, לא תמיד מצליח למלא את ייעודו היטב בתקופת הקורונה.

בעוד שבינינו יש מי שיכול להרגיש כי הוא "יורד מהפסים", והתנהגויות מסוימות עלולות להיות מוקצנות נוכח המציאות החדשה שנכפתה עלינו, מנגד יש אוכלוסיות שנמצאות במצוקה יומיומית, שלהן הסגר קשה שבעתיים. בכללן אנשים עם מוגבלות ראייה, שמיעה, תנועה, מוגבלות קוגנטיבית, נפשית, שכלית ואוטיזם – עבורם הופסקו בתקופה זו טיפולים פרטניים ומסגרות מיוחדות.

כל אלה רק מחזקים את החשיבות העצומה שבתכנון סביבה שתמשיך לשרת אותנו, מבלי שנחוש מתוסכלים.

חקלאי רואה את האתגר הגדול בהפיכת החלל הפרטי והמשפחתי לכזה שיכיל בתוכו את כל המשתמשים בו. מרחב עבודה לצד מרחב לימודי, מרחב חברתי וכמובן גם משפחתי לצד אישי ופרטי. אמנם הגבולות בין הציבורי והמשפחתי לבין הפרטי והאישי מיטשטשים נוכח כניסת התקשורת המקוונת, שמכניסה את העולם החיצון אל תוך הבית, אך דווקא כעת, נוכח המשבר שמאלץ את כולנו לחיות בכפיפה אחת, יש צורך בהגדרה מחדש של הגבולות הללו. כך נוכל להיות איתנים אל מול המתחים שנכנסים לחיינו, וניטיב להתמודד יותר עם חרדות ומצבי דכדוך.

תכנון נכון יסייע למקסם את חללי הבית השונים ולהעניק לכל אחד מהם שימוש נוסף ומגוון, שיאפשר לבני המשפחה, ובכללם אם ישנם כאלו שמתמודדים עם מוגבלויות, לחוש ביטחון, שייכות ונוחות מקסימלית. שילוב הצרכים המגוונים של כל בני הבית הוא דבר אפשרי בהחלט, ואפשר לרתום את העיצוב כפתרון לתרחישים שונים, ביניהם אם יש מי שצריך לעבוד בשעות הלילה, ללמוד, כאשר מתמודדים עם בעיית קשב וריכוז, או להתרכז בשיחת זום כשכל הילדים בבית.

"עיצוב נכון של המימד הפיזי נמצא כמפחית חרדה, ויכול לסייע ביצירת תחושת מסוגלות, שליטה תפקוד ועצמאות", מסבירה ד"ר מיכל טנא רינדה, במחקרה משנת 2017. ואכן, מסכימה חקלאי ומציינת כי "תקופת הקורונה 'העירה' את הצורך בחשיבה מחדש ורה-אורגניזציה לתחומים רבים בחיים, בכללם גם צורך לייצר לעצמנו מרחבים נוספים ומיקסום כל מטר בבית".

אדריכלית שגית חקלאי, מורשית נגישות, צילום: שי אפשטיין

אדריכלית שגית חקלאי, מורשית נגישות, צילום: שי אפשטיין

אדריכלית שגית חקלאי, מורשית נגישות, צילום: שי אפשטיין

אדריכלית שגית חקלאי, מורשית נגישות, צילום: שי אפשטיין

שילוב הצרכים המגוונים של כל בני הבית הוא דבר אפשרי בהחלט, ואפשר לרתום את העיצוב כפתרון לתרחישים שונים, ביניהם אם יש מי שצריך לעבוד בשעות הלילה, ללמוד, כאשר מתמודדים עם בעיית קשב וריכוז, או להתרכז בשיחת זום כשכל הילדים בבית

הנה כמה טיפים שיעזרו לכולם לשרוד סגר נוסף, תוך שמירה על השפיות:

  1. חלל מילוט. יעדו חלל קטן ואינטימי שניתן להחשיך בקלות, כחדר התבודדות בבית. חדר זה יעניק לבן משפחה שזקוק לכך, זמן הירגעות ומנוחה מהרעש ומההמולה שמסביב.

  2. משחק הכיסאות. זה הזמן לעשות הצרכה ולשנות את ייעודם של החללים השונים, כך שיתאימו לתקופה הנוכחית. לדוגמה, חדר האורחים יכול להפוך לחדר השקט של הבית, שאליו יכול להיכנס כל מי שזקוק לפרטיות ולשקט.

  3. פעילויות של ביחד. תכננו פינות משפחתיות שאפשר לשהות בהן, כמו שולחן האוכל שיכול להפוך לסביבת משחקים והרכבת פאזלים בצוותא, או מטבח, שיכול להפוך לזירת בישול משותפת לכולם, תוך הנגשת המכשירים ושאר הכלים עבור הדיירים הקטנים שבבית.

  4. פעילות עצמית. קירות אינטראקטיביים להפעלה ולהוצאת אנרגיה כמו קיר טיפוס, או קיר מגנטי שיכול לשאת עליו משחקים שונים, במקום לשחק על הרצפה – הם אידיאליים לילדי הבית. דאגו למגוון פעילויות רחב, שיעודד משחק באופן עצמאי, בלי צורך לקרוא להורים או להשתמש בצמד המילים המצמית: "משעמם לי".

  5. מגוון תנוחות ישיבה ומנוחה. דאגו לאפשרויות שונות ללמידה מיטבית וארגונומית לכתיבה ולצפייה במסך, כגון ישיבה על הדום, כדור פיזיו, למידה על דלפק בעמידה, או למידה בשכיבה. אלה יוכלו לסייע בעיקר למי שסובל מהפרעות קשב וריכוז, ואותה תנוחה מיטבית תהפוך להיות חוויה מיטבית עבורם במרחב הפרטי המשפחתי.

  6. סדר יום. מכיוון שזה כבר מזמן לא מאוזן, דווקא בבית תוכלו לשלוט מעט יותר על ידי יצירת נהלים קבועים להתנהלות בריאה. כמו לקום בבוקר בשעה מסוימת, להתלבש ולבצע את הפעולות השגרתיות "הרגילות", ואז לדאוג לסדר יום פרטני לכל אחד. אפשר ליצור לו"ז שיכלול מטלות וקבועות ופעילויות מגוונות לכל יום בשבוע, וכדאי להמחיש אותו בצורה ויזואלית, דרך ציורים ואיורים, עבור מי שאינו יודע לקרוא.

  7. ויסות תאורה וטמפרטורה. חשוב לוודא שתהיה שליטה בוויסות התאורה בכל חלל בנפרד, להימנע מתאורה ישירה ומסנוורת ועם עדיפות למיקסום התאורה הטבעית. באופן דומה יש לדאוג לווסת את הטמפרטורה בחללים השונים בבית, ולוודא שיהיה מענה לתנאי הנוחות של כל אחד מבני הבית.

  8. אקוסטיקה טובה. לאקוסטיקה השפעה ישירה על איכות החיים, במיוחד במקום שבו יש צורך לקבל קהל, לערוך שיחות עבודה או ללמוד. יש אפשרות לדאוג לבידוד אקוסטי בעזרת התקנת פרקט או פריסת שטיח על הרצפה, תליית וילונות, התקנת חלונות עם זגוגיות מבודדות טמפרטורה ורעש, צביעת קירות בצבע אקוסטי, שימוש בפנלים דקורטיביים כחיפוי לקירות, התקנת תקרה אקוסטית, ועוד. כל אלו יכולים לפתור רעשים ואת בעיית ההדהוד מדירות אחרות ומהסביבה הקרובה והרחוקה כאחד.

  9. רהיטים מודולאריים. במיוחד בחללים קטנים, יש ערך לחשיבה יצירתית, שתסייע בהפיכת אזורים שלא בשימוש לפינות מבוקשות. לדוגמה: מגירה שנשלפת מתוך ארון והופכת לשולחן עבודה, כורסה נפתחת למיטה, שולחן אוכל שיכול לשנות את גובהו ולהפוך לשולחן קפה, מיטה שמתקפלת לתוך קיר או ספרייה ומפנה איזור רחב שיכול להיות מנוצל לאירוח ולמשחקים, ועוד.

  10. רהיטים מחבקים. ספה, כורסה או כיסא "מחבק" בעלי גב גבוה, או מעטפת שיוצרת תחושת פרטיות שמזמינה להתכרבלות – יכולים להעניק מסגרת אינטימית ולאפשר התבודדות מהסביבה, גם אם היא חלק מהסביבה הביתית המשותפת.

  11. להכניס את הטבע. נסו להכניס מאפיינים של חוץ ושל טבע ירוק את תוך הבית, בלי קשר  למרפסת או לגינה פרטית. זוהי גם דרך נהדרת לספק אפשרויות תעסוקה חינוכיות עבור קטנים וגדולים כאחד, כמו טיפול בגינה אקולוגית או הידרופונית. העיסוק יעניק מימד של אחריות, שייכות, סיפוק ורוגע נפשי לכולם.

  12. אלף גון וצבע. צביעת החדרים השונים, ואפילו הסתפקות בקיר אחד, במשקוף או בספריה בגוון שונה, כמו גם אפיון בעזרת ריח שונה לכל חדר – יאפשרו התמצאות חושית טובה יותר לאנשים עם לקויות קוגניטיביות וחושיות. בנוסף לאלה, שדרוג בעזרת צבע וריח יכולים לשמש אלמנט מרגיע ולהעניק תחושת שייכות בבית.

  13. שחרור אנרגיות. משטח גמיש ובטוח שאפשר לקפוץ עליו, כמו טרמפולינה, יסייע לשחרור אנרגיות מהגוף, באין אפשרויות אחרות. דאגו לתחום את אזור הקפיצה ולדאוג לבטיחות הקופצים והסובבים, וכן שמרו שימוקם היכן שלא יהווה הסחת דעת עבור אחרים.

  14. עת להיפרד. תקופת הסגר יכולה להיות מנוצלת לסדר וארגון. חשוב להוציא או להחליף אובייקטים או פריטי ריהוט שאינם עושים לנו טוב. במידת הצורך, לאחר שתארגנו את הסביבה מחדש, תוכלו לרכוש פריטים חדשים שיתגמלו אתכם ויסייעו לשמור על הסדר.