נשים שהן אגדות
"הנשים היפות של תמי גוטמן"

עד גיל ארבעים הרגישה כמו מתחת לפני המים, שקועה כולה בעבודתה כמורה לערבית בתיכון בירושלים, בגידול ארבעת בניה, ובטיפוח הבית, כשהבעל עו״ד חיליק גוטמן מחוץ לבית, מתמסר לגמרי לפיתוח קריירה מקצועית וציבורית. הציור בא מתוך צורך פמיניסטי של גוטמן, להוכיח את מקומה כאשה וכאדם יוצר.
IMG-20210430-WA0008.jpg
רק בגיל 47 גילתה שהיא יודעת לצייר. תמיד למדה אומנות, היא מוקפת באומנות בביתה. אך אף פעם לא עסקה בציור ממש. פתקה קטנה שהייתה תלויה על הקיר במכון לציפורניים של צייר אנונימי הובילה אותה ללמוד לצייר.  היא נשבתה לגמרי בקסם הציור, עברה לאחר שנה ללמוד אצל צייר ירושלמי ידוע והיתה מציירת עד השעות הקטנות של הלילה.  בעלה היה מאוד מודאג, לא עודד אותה ואפילו אמר לה חבל על הזמן שלך. אך היא ידעה שזה זמן האיכות שלה למען עצמה ונשמתה, הלכה אחרי תחושת הלב  ולא הפסיקה לצייר.

בעקבות ביקור בתערוכה של הצייר הצרפתי המפורסם אדגר דגה בגלריה הלאומית בלונדון, שם ראתה את הציור שלו רקדניות בפסטל, הסתחררה לגמרי והחלה לצייר בגירי פסטל על נייר שחור, לבד בעצמה ללא מורה או מדריך. הכל התפתח מהר מאד, שנתיים לאחר שהחלה לצייר בפסטל אושרה לה תערוכת יחיד בתיאטרון ירושלים. ורק לאחר שקיבלה גושפנקא מקצועית והתקבלה גם לאגודת האומנים והפסלים בירושלים, הודה בעלה שהמציאות טפחה על פניו ובעיקר אחרי שנמכרו כל ציוריה מאותה תערוכת יחיד בתיאטרון.
הציור הגיע בדיוק בשלב המתאים והבשל, הוא שימש כלי משוכלל לביטוי התחושות והמחשבות, והייתה לו תרומה חשובה לחיזוק הביטחון העצמי שלה כאשה. לאחר עשרים וחמש שנות הוראה, ריכוז מקצוע הערבית והכנה לבגרויות, החליטה להתמסר לגמרי לציור.
"השחקנית הצרפתיה הסקסית והנחשקת מוקפת בגברים סביבה בדמותו של אלן דלון ומגדל אייפל מזדקר כמו סמל פאלי..."
את רזי הציור למדה אצל שני ציירים ירושלמים ותיקים, אך עיקר העבודה נעשה מתוך לימוד עצמי ומתוך ניסוי וטעייה.
הנושאים בציוריה עוסקים באישה ובמקומה במשפחה ובחברה, ציוריה הקודמים נוצרו בהשפעה הודית ויפנית, הנשים צוירו בעיקר מאחור, הן היו חסרות זהות ,חסרות פנים ,סכמטיות ושקופות, בשל מעמדן הנחות וחוסר השוויון בחברה שלהן. לא לשווא קראה לתערוכת הציורים ההודים שהתקיימה בתיאטרון ירושלים ובכפר האמנים עין הוד, "יש אשה מתחת לסארי!"   שימו לב!  יש בן אדם מתחת לבגד עם צרכים ומאווים.

בד בבד עם התגברות הביטחון העצמי שלה והתעוזה פנתה לצייר את סדרת  הנשים היפות,  כאן הן מופיעות מלפנים בחזית במלוא הדרן ויופיין. לא האישה האנונימית אלא אייקון יופי עולמי. ברקע שהוא חשוב כמו הדיוקן עצמו, הוסיפה גוטמן את התסמיך (בלעז: אסוציאציה) העולה בה מתוך התבוננות בדמות.  כל הציורים צויירו בגירי פסטל על נייר ומופיעים גם בהדפסים על קנבס. לדוגמה, השחקנית אליזבת טיילור שבצעירותה נחשבה לאחת הנשים היפות בעולם, מצויירת עם טווס. בהיותה דמות מוחצנת צבעונית ותיאטרלית.
בריג'יט ברדו השחקנית הצרפתיה הסקסית והנחשקת מוקפת בגברים סביבה בדמותו של אלן דלון ומגדל אייפל מזדקר כמו סמל פאלי, סרטי צילום (פילם) של סרטים מקשטים את צווארה.
תמי גוטמן נולדה כתמר פורטנוי בקרית בנימין ליד חיפה שם גדלה. הגיעה ללימודי השפה והספרות הערבית באוניברסיטה העברית בירושלים, שם הכירה את בעלה העורך דין חיליק גוטמן, שכבר אז היה דמות בולטת בחיי החברה הירושלמית. הם הביאו ביחד ארבעה בנים והנכד השנים עשר בדרך. היא מתגוררת ועובדת בירושלים ובתל אביב.
תמי גוטמן הציגה תערוכות יחיד רבות ברחבי הארץ ובחו"ל, בין היתר בלונדון, וינה, מוסקבה, בארט-אקספו בניו יורק ובארט-בזל במיאמי  ב-2017.
דמות נשית נוספת היא מרלין מונרו האייקון הנשי האמריקאי הנחשק, מופיעה עם כוכבי דגל ארה"ב.
ציור נוסף הוא של אישה שעיניה כאילו יוצאות מחוריהן מציפייה. אישה יפה זו נמצאת בקרון רכבת, היא יושבת ומחכה לאהובה ומאחוריה ברקע רואים את המכתב לו צפתה כל כך.
ציור אחר הוא של אישה עם כובע רחב שוליים בצבע צהוב, מבטה הדרמטי והחידתי של אישה זאת, הוביל אותה לחשוב על מגדלי שחקים ברקע המדמים מגדלי קלפים, סמלים גדולים של סימני הקלפים במישור הקדמי של היצירה, משייכים לכאורה את האישה לעולם הקזינו או ל-לאס וגאס, אך רב הנסתר על הגלוי.

גלריית הנשים היפות, כל אחת עם הייחוד שלה יוצרות מפגן נשי חזק מרשים עם נוכחות. עשוי בקפידה ובצבעוניות חושנית ומרהיבה. הציור הוא משענת חייה של גוטמן, מעצים אותה ומשמש כלי לביטוי לתחושותיה. הוא לימד אותה שגם אם יש מכשולים מבחוץ ואין עידוד מצד בן הזוג, אסור לוותר!  יש ללכת אחרי התחושה הפנימית ולהקשיב ללב,  זה הניצחון הקטן של האישה.


ליצירת קשר עם האמנית:
050-7311347 | gutmantami@gmail.com