טקסטיל - זה כל הקסם! 
עיצוב ותכנון רועי לוי, צלם אלעד גונן (10).jpg

 תכנון עיצוב פנים: רועי לוי / צילום: אלעד גונן 

המעצב יפרח בן צבי, צילום שי אפגין (4).jpg

עיצוב: יפרח בן צבי / צילום: שי אפגין

"הטקסטיל הוא אחת הדרכים לשנות את מראה החלל והתחושה שנקבל בעת השהייה בו", מסבירה שאנל מור, מהמובילות בארץ בתחום הווילונות והטקסטיל. לדבריה "הטקסטיל עובד על שני חושים עיקריים: ראייה ומישוש. בחירה נכונה של טקסטיל יוצרת אווירה עשירה, ובעלת רבדים".

 

לדברי מור "כאשר אני מתכננת ביחד עם מעצבים ואדריכלים את הטקסטיל והווילונות לבית, לא פעם אני מסבירה שאור טבעי הוא מצויין, אולם טומן בחובו גם חסרונות לא מעטים שיש לשים עליהם את הדעת על מנת למקסם את האור הטבעי ואת יתרונותיו". לדבריה "חסרונות מו סינוור, נזק לרהיט ולריצוף, כמו גם חום רב".

 

השאלה הראשונה שנשאלת האם בבית יש תריסים. מאחר ותכנית הווילונות משתנה . "הרבה נוטים לוותר היום על תריסים, שמקטינים את המפתח" מסבירה מור  "ולכן הווילונות מאוד חשובים ודומיננטיים.  במקרים אלו ההמלצה היא חד משמעית – ללכת על שתי שכבות לכל המפתחים, בחלל הציבורי ובחדרי השינה כאחד. שכבה אחת היא דקורטיבית, השנייה היא טכנית ותפקידה להחליף את התריס לצורך החשכה, הצללה או מיגון הריהוט והריצוף.

למעט אם המפתח פונה לאזור צפון ואז אפשר רק למקם וילון דקורטיבי".

עיצוב: שרי גורשטיין / צילום: עודד סמדר / באדיבות שאנל מור וילונות וטקסטיל

שאנל מור, בעלת סטודיו שאנל מור לווילונות וטקסטיל / צילום: אלעד גונן

ישראלים רבים ממעיטים בחשיבות ההצללה הטכנית. לצערנו, הם נוטים להבין מהר מאוד את תפקידה ומגלים  תוך מספר חודשים  שהשמש פגעה בריצוף, ריהוט והטקסטיל, מה שאינו בר תיקון.

בשנים האחרונות המפתחים בסלון גדלו משמעותית, לאור הרצון לטשטש בין גבולות הפנים והחוץ של הבית או הדירה. התרחבות זו של חלונות הענק בסלון, השפיעו על ענף הטקסטיל, כאשר בהתאם לדרישה, גדלו והתארכו הבדים.

 

בהתייחסה לצרכן הישראלי, מסבירה מור, "הווילונות הפכו להיות  דומיננטיים בבית הישראלי.  גודל הווילון וההשפעה שלו על העיצוב בבית וכניסת השמש משמעותיים ביותר. אלמנט שכבר לא ניתן להתעלם ממנו. בתכניות האדריכליות אנו מקצים מקום לווילונות, כדי שלא יתנגשו עם הנגרות, הריהוט והתאורה". לדבריה "הצרכן הישראלי אוהב וילונות אווריריים, לא שקופים מדי ובעלי נוכחות. הלבן החל לפנות את מקומו, לטובת האפרפר וגווני הבז' הרכים".

 

בפאן העיצובי המגמה היא ללכת על וילונות טבעיים, כמו פשתן, וכותנה, מאחר והמראה שמתקבל הוא עכשווי, ועשיר. הווילונות הטבעיים אף יותר ידידותיים לסביבה. לעומתם, שכבת ההגנה חייבת להיות מבד סינטטי לאור העמידות שלה.

בהתייחסה לפאן העיצובי, מסבירה מור "הווילון מכניס הלבשה ורכות. מסגרת לחלונות ולמפתחים ורקע לעיצוב בבית.  הווילון לסלון בד"כ שקוף יותר, על מנת להכניס את הנוף הביתה. בחדרי השינה הנטייה היא לבחור בד קליל יותר, אולם פחות שקוף כדי לאפשר פרטיות. הישראלים מעדיפים בד חלק, או כזה עם טקסטורה עדינה מאוד".

כורסאת NOTE - יפרח בן צבי / צילום: שי אפגין

עיצוב: רועי לוי / צילום: אלעד גונן

עיצוב: רועי לוי / צילום: אלעד גונן

מעצבת גיטי פרל / צילום: אלעד גונן / באדיבות שאנל מור וילונות

שזלונג מפנק - יפרח בן צבי, החל מ-7800ש"ח / צילום: שי אפגין

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי מסביר  בהתייחסו לטקסטיל "אפיון הטקסטיל מתייחס לאפיון הרהיט ושימושו. טקסטיל ברמה הפרקטית יהיה שונה אם זה לכסא בפינת אוכל או לכורסא בסלון. רמת התחזוקה צריכה להיות שונה מהאחד לשני. האם נבחר בטקסטיל מבד סינטטי שניתן לניקוי או רמה של 100% כותנה שדורשים תחזוקה גבוהה. כך שראשית יש לפזר ולהבין את אזורי השימוש. בחירת הבדים בין אם הם צבעוניים או עם טקסטורות, המטרה היא שהבד ישרת את המבנה של הרהיט, שידגיש ויתרום לו. לדוגמא כסא בעל נקיון עיצובי, אבחר עבורו טקסטיל גיאומטרי. לעומת זאת אם יש לי רהיט בעל מבנה מורכב , אבחר בטקסטיל בעל מרקמים חלקים ואחידים".

 

עוד מסביר יפרח בן צבי "המגמה היא מרקמים של פשתן, כותנה, אפורים, שיוצרים מראה טבעי. בהתייחסו למערכות ישיבה סלוניות, בהן הטקסטיל דומיננטי, ראשית חשוב לחשוב על פרקטיקה, עם סיבים קלים לתחזוקה שברובם סינטטיים ועדין יוצרים איזון בין המראה לבין הפרקטיקה. הישראלים עדין שמרניים בכל הקשור לטקסטיל. מעט אנשים מעזים לבחור טקסטיל בגוון רועש. הם ירשו לעצמם לבחור בדים צבעוניים, אבל אלו יככבו בכורסא או שזלונג ולא משהו שישתלט על המראה של הבית".

לדבריו "אין קשר בין הטקסטיל לבין עונות השנה. מאחר והבחירה של הריהוט אינה עונתית והיא תלווה אותנו לאורך כל השנה. ההמלצה שלי היא עור הפוך שהוא זמש. המראה שמתקבל עושה רושם שהוא לא גמור. מספק מראה טבעי ונותן אותנטיות ומקפיץ את המוצר ואת החלל, יוצר עניין ונעימות במגע, לצד יוקרתיות וכמובן אורך חיים ארוך במיוחד".

 

"בחירת הטקסטיל לכל חלל מושפעת בראש ובראשונה מהקונספט אותו נרצה ליצור. לדוגמה: במידה ונירצה לייצר חלל מודרני וניטרלי יחסית, יש חשיבות רבה למידתיות בה נשלב את הטקסטיל בחלל. מספיק להוסיף טפט טקסטורלי עשוי מחומרים טבעיים כמו פישתן או במבוק, שסיביו העדינים מוסיפים מרקם רך לחלל, ייצרו תחושה של רכות והוא יהווה למעשה את ה- Focal point  של החלל. לכל מראה יש את החוקים שלו, שימוש בחומרים שונים, מאסות שונות וכיוב'" מסביר מעצב הפנים רועי לוי. עוד אומר לוי "באופן כללי הטקסטיל הוא נדבך חשוב בעיצוב החלל. באפשרותו לקבוע את הטון בחלל, את האווירה, את ה FOCAL POINT .   זאת ועוד , ענף הטקסטיל ממשיך להפתיע עם שלל חידושים, טקסטורות וחומרם מפתיעים".

 פנטהאוז - תכנון ועיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ / צילום: אלעד גונן 

מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ / צילום: גיא ברקוביץ

מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ, מתייחסת ברצינות רבה לטקסטיל.

לדבריה "הטקסטיל בעל חשיבות רבה בטון ובאווירה שהוא מספק לחלל.  חלל בלי טקסטיל הוא חלל בלי נשמה. מבחינתי גם הקירות, המיטות, החלונות, לכל אלו יש התייחסות מאוד חשובה לטקסטיל. כמי שחיה ונושמת את העיצוב האירופאי, בבתים ובפרוייקטים שלי בארץ, אני דוגלת בהכנסת הטקסטיל בדרכים שונות, שיוצרות מראה תלת מימדי ולצד זה טקסטיל שמספק חמימות לבני הבית ".

רשת ellita living יחצ.jpg

רשת ellita living / צילום: יח"צ

אריאלה עזריה ברקוביץ - צלם אלעד גונן (1).jpg

תכנון ועיצוב פנים: אריאלה עזריה ברקוביץ / צילום: אלעד גונן

אריאלה עזריה ברקוביץ- צלם אלעד גונן (3).jpg

 תכנון ועיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ / צילום: אלעד גונן